İYİ DANSÇI SESSİZLİĞE KADAR DANS EDER
Dünyanın yaşayan en iyi tango orkestrası sayılan Color Tango, Şişli Belediyesi ve Tango İstanbul Dans Okulu’ nun katkılarıyla İstanbullularla buluştu. Tango to Istanbul Festivali kapsamında sahne alan Color Tango’nun kurucusu Roberto Alvarez, “Salonu doldurmak tango için büyük başarıdır. Türkiye’de biz bunu başardık” diyor.
Daha önceki konserlerinizde Türkiye’deki izleyicinin tangoya ilgisini nasıl buldunuz?
İstanbul’a ilk kez 2005’te gelmiştim. Kenti gezmek için vaktimiz olmamıştı. Bu defa gezebildim. Ayasofya’ya gittim. İstanbul çok güzel ve keyifli bir şehir. Aynı şekilde insanlar da çok keyifli. Bu hafta Ankara, Antalya ve İstanbul’daki konserlerimizin üçü de dolu geçti. Tango için büyük başarıdır salonu doldurmak. Dünyaca bilinen bir müzik olmasına rağmen genelde küçük kitlelere hitap eder. Onun için büyük mekânları doldurmak zordur. İstanbulluların ilgisi çok güzel
.Son dönemde müzisyenler duyguların azalmasından şikayetçi. Paul Simon, “İnsanların incelikli bir sanat eseri yaratmaya eğilimi azaldı. Her şey daha basit bir formüle indirgendi. Duygular azaldı” diyor. Siz ne dersiniz?
Daha karmaşık bir dünyada yaşıyoruz ve duyguların azaldığını söyleyebiliriz. Ama tango bu ortamda bile tutkuyu koruyor. O tutuş, sarılış, kadın ve erkeğin birbirini hissetmesi, çok güzel ve keyifli. Tango, duyguyu koruyor. Çünkü çok yakın ve samimi.
Tango dansçıları sizden geçer not almak için nelere dikkat etmeli?
Dansçının farkında olması gereken en önemli şey, müzikle uyumdur. Estetik tabii ki temelde gerekiyor, vücudunun duruşu önemli ama her şeyden önce müzikle birlikte gitmeli, müziği dinlemeli. Hareketleri iyi olabilir ama müziği dinlemiyorsa boş. Kemanla romantik bir pasaj çalınırken dansçının daha romantik, daha yavaş hareket etmesi gerekir. Her adım aslında bir ritim olmalıdır. İyi bir dansçı sessizliğe kadar dans eder.
Tangoyu baleyle harmanlayanlar da görüyoruz, bunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Tango çok keyifli ve güzel bir müzik. Başka şeylere de eşlik etme şansı olduğu için bu normal.
Siz de klasik müzikle harmanlıyorsunuz…
Doğru. Müzisyenlerin yeterli bilgiye sahip olması durumunda başka şeylerle harmanlama şansı ortaya çıkıyor. Geçenlerde Rotterdam’da bir klasik müzik orkestrasına seminer verdik. Tangoya özgü müzik efektlerini ortaya çıkarmayı öğrenmek istediler. Chitarra klasik müzikte kullanılmayan bir yay tekniğidir. Tangoya özgü bir efekttir. İstanbul’da düzenleyeceğimiz atölye çalışmasında da göstereceğiz.
Elektronik tango hakkında ne düşünüyorsunuz?
Bu kişisel fikrim; beğenmiyorum. Tangonun kendine özgü bir ritmi var. Ekstra elektronik bir ritme ihtiyaç yok. Sadece bir modaydı, geçtiğini umuyorum. Arjantinli meşhur bir müzisyen diyor ki: “Müzik iyidir veya kötüdür.” O kadar. Elektronik tangodan hiçbir zaman hoşlanmadım. Daha fenası, bazı Arjantinli dansçıların bu tarz müziklerle dans ederek şov yapması.
Color Tango’nun müzikal amacı nedir?
Kurucusu olarak 24 yıldır bu orkestrayı aynı yönde devam ettiriyorum. Tango müzisyenlerinden Osvaldo Pugliese’nin yolunda ilerliyoruz. Color Tango kendi tarzını buldu. Yeni parçalar, aranjmanlar ekledik fakat aynı yoldayız. Tango dört zamanlı bir müzik. Bu tarzın karakteristik özelliği, bir ve üçüncü zamanı vurgulaması. Agresif ve romantik, çalması çok zor bir tarz. Çünkü notanın üzerine yazma şansınız olmayan öğeleri çalmak zorundasınız. Dansçılar için keyifli; çünkü fark yaratma şansı veriyor.
İstanbul’a daha önce gelen ekibin farklı olduğunu söylediniz. Belli ki ekip değişiyor. Yeni müzisyenlerin seçerken nelere dikkat edersiniz?
İlk olarak, iyi çalmasına dikkat ederim. Birinciden daha önemli olaraksa, iyi bir insan olmasına… Yeni biri hemen ekibe dahil olamıyor. O tarzı öğrenmesi gerekiyor. Bunu yazarak anlatamıyoruz, notaların üzerinde yok. Notalara bakarak çaldığında orkestrayla çalma şansı olmuyor. İlk sorduğum şey, “Bu orkestra senin ilgini çekiyor mu?” oluyor. Orkestranın bir evlilik gibi iki tarafın isteğine, arzusuna ve sadakatine ihtiyacı var. Color Tango’yla çalan bir müzisyen başka yerde çalamaz mı? Tabii ki çalabilir. Ama o gün Color Tango’nun sözü varsa o müzisyenin orada olması şarttır.
REKOR KATILIM VAR
Murat Elmadağlı/İstanbul Tango Kurucu Ortağı: Bu sene ‘Tango to İstanbul Festivali’nin beşincisini düzenliyoruz. Color Tango ve Sexteto Milonguero ilk kez birlikte çalacak. İstanbul’daki Milonga gecesi aynı çatı altında en çok kişinin dans ettiği gece olacak. Bu gece Çırağan’a 1600 kişi bekliyoruz. Color Tango turneyi bıraktı. Biz bu bütçeyi karşılamayı başardık. Bu orkestrayı üç kentte altı organizasyon için çağırabilme gücüne sahip tek festivaliz. Tüm festivali yaklaşık 4 bin kişi izleyecek. Bu da bir rekor muhtemelen. Tangonun Türkiye’nin konumu gelişirken tanıtıma da katkı sağlıyor.
TANGO TARiHiNDE iLK
Buenos Aires’te bile birlikte hiç çalmamış olan Color Tango ve Sexteto Milonguero, aynı sahneyi ilk defa İstanbul’da paylaşacak. Bu özel geceye 59 ülkeden yaklaşık bin yabancının katılımı bekleniyor. Bu akşam Çırağan Sarayı’ndaki konsere, Avrupa’nın yanı sıra ABD, Uzakdoğu ve Afrika’dan izleyiciler geliyor. Klasik tangonun lideri Color Tango ve çağdaş akım tangonun lideri Sexteto Milonguero, farklı tarzlarıyla tanınıyor. İstanbul’daki buluşma için Arjantin’de özel prova yapan tangonun devleri, beş şarkı seslendirecek.Color Tango’ nun Türkiye’ deki etkinlik listesi:
20 Nisan 2001, Profilo Alışveriş Merkezi, Konseri İstanbul
Mart 2013, 5. tanGO TO istanbul etkinliği çerçevesinde Antalya, Ankara, İstanbul’da konserler ve istanbul’da Milonga Performansları, (9 Mart Cumartesi Gecesi Çırağan Sarayı’nda tarihte ilk defa Sexteto Milonguero Orkestrası ile beraber performans sergilediler). İstanbul’lu tangoseverlere Tango Müziği semineri verdiler.
Mart 2014, 6. tanGO TO istanbul etkinliği çerçevesinde Adana (Tarihte ilk defa Senfoni orkestrası ile beraber performans sergilediler, Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası) (Casa De a Danza Ortak organizasyon) Ankara, Eskişehir, Samsun ve İstanbul’da konserler verdiler. İstanbul’da Conrad Hotel’de milonga performansı sergilediler.