Bir yüreğin altında dört ayak…
Partnerle paylaşarak üretme sanatı…
Özgürlüğün dansı…
Tango için pek çok tanım var. Ne kadar dansçı varsa, o kadar tanım var demek bile mümkün. Ne kadar dansçı varsa, o kadar dans var demek bile de mümkün. Çünkü Arjantin Tango her defasında partnerimizle iletişim kurarak yeniden yeniden yaptığımız bir üretim. Bu yüzden de dans etmek bizim için çok özel bir üretim ve özel bir sanattır.
Dünyanın her yerinde milongalarda özen gösterilen bir takım alışkanlıklar vardır. Biz de birtakım alışkanlıkları sizinle paylaşmak istiyoruz.
Hazırlıktan başlayalım.
Bizim için çok özel olan bir dans gecesine hazırlığımız da o denli özenli olmalı. Temizlik ve hijyen dansçılar için çok önemlidir. Öncelikle kıyafetlerimiz milonga nezaketine uygun, şık ve temiz olmalı. Yanımızda her zaman yedek bir kıyafet bulundurarak, sık terlemek, yer içerken ufak tefek kazalarla karşılaşmak gibi istenmeyen durumlara çözüm bulabiliriz. Unutmayalım ki kıyafetlerimize ve kişisel temizliğimize gösterdiğimiz özen, insanlara gösterdiğimiz özenin de bir ifadesi olarak algılanır.
Ayakkabılarımız da bizim için çok önemli. Dans için özel ayakkabımız yoksa zorunlu değilse bile, yalnızca dans etmek için kullanacağımız ayakkabılarımızı, dans edeceğimiz zemine göre seçmeliyiz. Kıyafette olduğu gibi ayakkabı konusunda da yine hijyen ve bakıma dikkat etmeliyiz. Partnerlerimize gösterdiğimiz özenin gereği olarak, ayrıca, milonga gecelerinde yediklerimize ve içtiklerimize de dikkat ederiz. Dans ederken sakız çiğnenmesi dünyanın hiçbir yerinde hoş karşılanmaz. Hoş bir ağız kokusu için hazırlıklarımızı farklı yollarla, naneli şeker kullanmak gibi, daha önceden tamamlamaya çalışırız.
Mutlaka deodorant kullanırız; ihtiyaç duyarsak lavaboda tekrar temizlenir ve deodorantımızı tazeleriz. Parfümlerimizin ancak temizlendikten sonra kullanılması gerektiğini biliriz. Nezle grip gibi mikrobik rahatsızlıklarımız da iki kat dikkat etmemizi gerektirir. Böyle zamanlarda kağıt mendil kullanmayı, sık sık el yıkamayı da alışkınlık ediniriz. Estetik kaygılarımız bize ceplerimizin boş olması gerektiğini de hatırlatıyor. Kendi kişisel bakımımız, hijyenimiz, kıyafet ve ayakkabı seçimimiz ne kadar önemliyse, dans edeceğimiz kişilerin gösterdiği özen de o kadar önemlidir bizim için. Dansa davet edeceğimiz partnerlerimizi tango etiğine uygun davranan kişilerden seçer, aksi halde davranan kişilerle dans etmek için davette bulunmaz ve davetlerini olumlu karşılamayız.
Dansa Davet:
Bütün danslar bir davetle başlar. Tangoda beyler gibi hanımlar da beyleri dansa davet edebilir. Tangonun çok yönlü dünyasında dansa davet etmenin de uygun bir ritüeli var; cabeceo! Cabeceo, davet etmek istediğimiz kişiye, isteğimizi masasına kadar gitmeden, bulunduğumuz yerde ufak jest ve mimiklerle iletebilme yöntemidir. Bir milongada dans etmek istediğimiz kişinin masasına kadar gidip, daveti kabul etmek zorunda bırakacak bir davranışta bulunmak hoş karşılanan bir durum değildir. Dans etmek istediğimiz partnerimizin uygun olup olmadığını oturuşundan veya ifadelerinden anlayabiliriz. Dansa açık olan tangocular genellikle piste dönük ve dik bir biçimde oturur ve göz temasına dikkat ederler. Dansa davet etmek istediğimiz kişiyle göz teması kurmaya çalışır ve temas kurulduktan sonra da hafif bir el veya baş hareketiyle davette bulunabiliriz. Eğer göz temasından kaçınan biri ise,daveti kabul etmek istemediğini anlamış oluruz. Böylece ne karşı tarafı rahatsız ederiz, ne de aleni bir şekilde reddedilmiş oluruz.
Cabeceo ile davet ettikten ve dansımızı bitirdikten sonra hiç bir zaman partnerimizi asla pistin ortasında bırakıp gitmeyiz; dansımız bitince teşekkür eder, partnerimize yerine kadar eşlik eder, tekrar teşekkür ederek ayrılırız. Tanda bitmeden dansı bitirmek istediğimiz zaman teşekkür etmemiz yeterlidir. Bu sihirli söz, dans etmek istemediğimiz zaman da kullanılabilir. Herhangi bir sebeple dans etmek istemiyorsak, daveti reddetmek için yine teşekkür ederim demek yeterlidir. Herhangi bir sebeple davetini reddettiğimiz arkadaşımız muhtemelen bizi bir daha dansa davet etmeyecektir; eğer bunu istemiyorsak ilk uygun fırsatta biz onu davet etmeye çalışırız.
Pist nezaketi:
Dansçılar için milongalarda dansa ayrılan alan yani dans pisti özel bir ilgiyi ve saygıyı hak eder. Dans edenlerin arasından ya da pistin ortasından yürümeyiz. Dans ederken konuşmamaya özen gösterir, bütün konsantrasyonumuzu müziğe ve partnerimize yönlendiririz. Müzik başlamadan dans tutuşu yapmaz, bitince bırakırız. Başımızı hep dik tutar, yönlendiren biz isek partnerimizin arkasını ve pisti kontrol ederiz. Keza eşlik eden rolünde iken de olabilecek kazaları en aza indirmek adına dans eden diğer çiftlere daima dikkat kesilir, pistin akışına(pist trafiği) uygun hareket ederiz. Önümüzdeki çiftleri sollamamaya/sağlamamaya dikkat ederiz. Pistin ortasındaki alanı kullanmamaya özen gösteririz.
Partnerimizin seviyesine göre dansımızı düzenler, pistte bir şeyler öğretmeye çalışmayız; partnerinin bilmediği yada zorlandığı şeyi ısrarla uygulatmaya çalışan insanlara hayret ederiz. Kapalı yada açık dans tutuşu tercihini partnerimize bırakabilir, ama özel bir tercihimiz varsa önceden belirtebiliriz. Tango zarafeti de bu konuda önceliği eşlik eden hanımlara verir.
Özellikle kalabalık pistlerde abartılı kombinasyonlardan kaçınırız; küçük kazalara sebep olmamak birinci önceliğimizdir. Yine de küçük çarpmalara maruz kalırsak hoşgörülü oluruz, sebep olursak da nezaketle özür dileriz. Dansı güzelleştiren şeyin hem partnerimizle hem de müzikle olan uyum ile ortaya çıktığını bilir, konsantrasyonumuzu hep üst seviyede tutmaya çalışırız. Dans davetlerimizi yeni tandanın ilk şarkısı başladığında, müziği dinleyerek yapar, cortina müziğini duyduğumuzda da başlayınca teşekkür ederek otururuz. Çünkü cortinalar müzik türündeki değişim ile birlikte partner değişimine de davet eden bir ritüeldir. Biliriz ki ideal dans süresi üç-dört şarkıdır. Aynı partnerle birkaç tanda üst üste dans etmenin, başkaları ile dans etmek istemediğimiz mesajını verdiğini unutmayız.
Bir milongaya gittiğimizde, ilk olarak üzerimizdeki yüklerden kurtulmak, hazırlıklarımızı tamamlayıp, dans etmek için hazır bir halde bulunmak isteriz. Üzerimizdeki eşyalarımızı girişteki vestiyere bırakır, eğer yapacaksak ayakkabı değişimimizi yine vestiyerde yapıp ayakkabı çantalarımızı orada bırakarak, pist etrafında bulunan masalardan birine yerleşiriz. Yalnız dikkat etmemiz gereken en önemli hususlardan biri, bu masaların aynı zamanda yemek-içmek için de kullanıldığıdır. Dolayısıyla temizlik adına elimizdeki çantalarımızı, ayakkabı çantalarımızı veya diğer poşetlerimizi masa üzerine koymamaya özen gösteririz. Kağıt mendil yada peçete türü şeyler kullandığımız zaman da onları ortada bırakmamaya özen gösteririz. Dans etmek için masamızdan ayrılırken, sandalyelerimizi özenli bir şekilde bırakmalıyız ki dans eden yada oradan geçmek isteyen insanlara engel olmasınlar.
Aynı zamanda dans etmezken de piste aynı saygıyı göstermeliyiz; dans pistinin ortasını kullanmamalı ya da dans edenlerin yolunu tıkamamalıyız. Dans edilen rondonun etrafından dolaşarak, geçişlerimizi dans edenleri rahatsız etmeyecek şekilde yaparız. Hem pistteki dansçılaradans edenlere hem de tangoya saygı göstermek adına, dans etmediğimiz sürede çok yüksek sesle konuşmamaya da özen gösteririz ki yanımızdan dans eden çiftlerin konsantrasyonları bozulmasın.
İyi Dansçı Kimdir ?
İyi dansçı, dans ederken de dans ettikten sonra da, partnerinin memnun olmasını sağlayan dansçıdır. İyi dansçı, dans bilgisiyle olduğu kadar, duruşuyla, konuşmasıyla, hareketleriyle, tango nezaketi ve etiği ileyle partnerine gösterdiği saygıyı özenle ifade eden dansçıdır.