Nedim Erağan tarafından yayıma hazırlanan Geçmişten Günümüze Tangolarımız adlı albümde ,
çoğu Fehmi Ege, Necip Celal ve Kadri Cerrahoğlu’na ait yapıtları ,Seyyan Hanım’dan İbrahim
Özgür’e, Şecaattin Tanyerli’den Mefharet Atalay’a, Zehra Eren’den Yaşar Güvenir’e, Zeki Müren’den
Erol Büyükburç’a dek bir çok tanınmış ses yorumluyor.
Kalan Müzik, arşiv serisini bu kez de Geçmişten Günümüze Tangolarımız adlı albümle zenginleştirdi.
Nedim Erağan’ ın yayıma hazırladığı albüm, Türk tango tarihinin en kabul görmüş yapıtlarını en iyi
seslerden, geçmişte yorumlanmış örnekleriyle bugüne taşıyor.
Albümde kimlerin, hangi parçaları var: Fehmi Akgün’ ün Yıllar Boyunca Tango ve Nedim Erağan’ ın
Tramvaylı Günler ile Eski Tangolar adlı kitaplarından yararlanarak bilgiler aktaralım:
Türk tangolarını ilk plak yapanlardan Seyyan Hanım’ ın (1913-1988) yorumladığı üç parça Mazi
(Necip Celal), Mehtaplı Gece (Fehmi Ege) ve Başbaşa’ yla (Nusret Hergüner) başlıyor repertuvar.
Ardından ilk plakların önemli isimlerinden Mahmure Hanım, Sarhoşum Sarhoş’ u (Kadri Cerrahoğlu),
romantik ve duygulu yorumuyla sevilen, iyi saksofon ve klarnet çalan İbrahim Özgür, Mavi Kelebek’ i
(Söz: Lütfiye Çakmak, Müzik: İ. Özgür), Birsen Hanım, Ayşe’ yi (Fehmi Ege), Ankara Yüksek Musiki
ve Muallim Mektebi’nde eğitim görmüş Celal İnce, Kıskanıyorum’ u (Fehmi Ege) söylüyor albümde.
43 yıl boyunca radyolardan Türk halkına tango söyleyen ve sevdiren Şecaattin Tanyerli, Papatya’ yı
(Necdet Koyutürk), Seyyide Poroy, Mavi Gözler’ i (Emin Çenkmen), 1953-54 yıllarında İstanbul
Radyosu’nda Fehmi Ege Orkestrası eşliğinde Türkçe tangolar seslendirmiş Zeki Müren, Sevgiden
Usanmadı Gönül’ ü (Fehmi Ege), Niyazi Erden Orkestrası eşliğinde söylediğiy apıtlarla dikkat çekmiş
Zehre Eren ise Aşk Denizi’ ni (Söz: Kadri Cerrahoğlu, Müzik: Mehmet Sait Altıata) yorumluyor ilk
yüzde.
Albümün B yüzü, Saime Kenmen’ in Şerbetçi Dediler ki (Fehmi Ege) yorumuyla açılıyor. Yumuşak
sesiyle radyodan sonra TRT’nin televizyon günlerinde de tangoyu geniş kitlelere ulaştırmış Yaşar
Güvenir, Yıllarca Sabrettim’ i (Fehmi Ege), 1940’lı yıllarda Ankara Radyosu’nda yetişen İstanbul
Devlet Opera ve Balesi sanatçılarından Mefharet Atalay, Emelim’ i (Fehmi Ege), Hulusi Öktem
Korosu, Benim Şarkım’ ı (Necip Celal Andel), Necip Celal’ in piyanosu eşliğinde Mualla Saylık ve
Gökhan Ayelli, Geçmiş Zaman Olur ki’yi (Necip Celal Andel) seslendiriyor.
Geçmişten Günümüze Tangolarımız’ın diğer parçaları şöyle sıralanıyor: Şecaattin Tanyerli ‘Damla
Damla’ yı (Necip Celal Andel), İstanbul Şehir Korosu’nda görev alan ve radyoda uzun yıllar spikerlik
yapan Nedim Erağan, Özleyiş’ i (Söz: Necip Celal, Bedri Noyan, Müzik: N. Celal), pop müziğindeki
başarılı besteleri ve yorumunun yanında tangolarla da ünlenmiş Erol Büyükburç, Ne Olur’ u, Güven
Aydın, Simsiyah Bakışların’ ı (Kadri Celaloğlu) söylüyorlar.
Gelelim albümün bestecilerine, en fazla yapıtı yorumlanmış üç ismi kısaca tanıtalım:
Necip Celal Andel: 1908 doğumlu Necip Celal’in ilk müzik hocası Tahir Sevenay’dır. Gözlerindeki
ciddi rahatsızlığı tedavi ettirmek için gittiği Almanya’da profesör Habermann’ın öğrencisi olmuştur.
Önceleri hafif müzik besteleri yapar ve ilk Türk tangosu kabul edilen Mazi’yi 1928’de besteler.
Ardından diğerleri gelir: On bir tango, liedler, keman ve viyolonsel konçertoları, Fenerbahçe Marşı ve
Atatürk için yazdığı Yalova… Necip Celal’in Türkiye’de çok sevilmiş Özleyiş adlı tangosu ile diğer
yapıtları Avrupa’da da kabul görmüş, radyolarda yayımlanmıştır…
Fehmi Ege: 1 Mayıs 1902’de İstanbul’da doğan Ege, dokuz yaşındayken Şehzadebaşı Ferah
Tiyatrosu’nda profesyonel olarak çalışmaya başlamıştır. M. Leon ve viyolonist Goldenberg’in
öğrencisi olan Ege, sessiz film zamanında sinemalarda piyanistlik yapmış, İsmail Hakkı Bey ve Ali
Rıfat Beyler’in Türk müziği orkestralarının elemanı olmuştur. İlk beste çalışmaları alaturkadır. 1925’te
Cemal Sahir’in, içinde bir de tango bulunan Meçhul adlı operetini besteler. Ege, Atatürk’ün takdirini
kazanmış, 1936’da Riyaseticumhur orkestrası şef yardımcılığına atanmıştır.
Ankara ve İstanbul radyolarında kurduğu tango ve band kayıtları yapan sanatçının bestelediği
binden fazla eserin üç yüze yakını çok sevilen tangolardan oluşmaktadır. (Sana Neden Gönül
Verdim, Ayrılık, Çok Ağladım, Kirpiklerin…)
Kadri Cerrahoğlu: 31 Ekim 1983’te Ankara’da seksen yaşındayken ölen Cerrahoğlu, diş
doktorluğunun yanı sıra tam bir profesyonel besteci gibi tangoları vardı. Simsiyah Bakışların,
Sarhoşum Sarhoş, Emel, Anneme unutulmayacak eserleridir.
Cumhuriyet Gazetesi 04.03.2000