TANGO DERSİ I En İyi İstanbul Tango Kursları

Carlos Di Sarli

Di Sarli, 40’lı yılların tangosunda puzzle’ın son parçasıdır. Ne gürültülü modaya ne de taşkın ritimlere karşı kendinden taviz vermemişti. Son derece yumuşak olsa da, dans edilebilir tango müziği icra etmiş; tangonun ritmik ahengini basit ama nüans dolu harmonik bir yapı ile kaynaştırmayı ustalıkla başarmıştı.

Çağının iki akımına da dahil değildi; ne Francisco Canaro ve Roberto Firpo gibi geleneksel ne de De Caro’nunki gibi yenilikçi bir orkestranın takipçisi olmuştu. Hem orkestrasının performans ve senkronizasyonunu yöneten, hem de aynı zamanda enstrümanını çalabilen yetenekli, belki de en önemli, piyanistlerden biriydi. Çocukluğunda piyanoya klasik müziğe yönelmiş olarak başladı. Ancak 13’üne geldiğinde babasının ve öğretmeninin tepkisine yol açsa da, bir zarzuela şirketi ile tura çıktı. Bu turla Arjantin’in popüler müzik ve tango çalan pek çok bölgesini gezdi.

1919 yılında sanat kariyerinin başlangıcı diyebileceğimiz, kendi kasabası Bahia Blanca’daki bir çayevinde çalmak üzere ilk orkestrasını topladı. Di Sarli orkestrasında enstrümantal sololar yoktu, bandoneon kısmı melodiyi seslendirirdi bazen, bu da özünde ritmik ve dans etmeye uygun bir parça ortaya çıkarırdı. Yalnızca keman kısa bir solo veya bir kontr melodi olarak ama yumuşak bir tonda sergilenirdi.

Daha sonra kemancı Juan Pedro Castillo öncülüğündeki çok popüler bir oluşum olan The King of Pizzicato₂ kervanına katıldı. Aynı zamanda ‘Canaro En Paris’ tangosunun yazarı olarak övgü kazanmış Alejandro Scarpino’nun triosunun da bir üyesiydi. Electra etiketi altında yaptıkları bir kayıt sırasında Sofia Bozan’ın kuzeni olan aktris ve şarkıcı Olinda Bozan’a eşlik etti.

1927 sonlarında, kemanda Jose Pecora ve David Abramsky; bandoneonda Cesar Ginzo ve Tito Lando,  kontrbasta Adolfo Kraus’un yer aldığı ilk altılısını oluşturdu. 26 Kasım 1928’de RCA-Victor ile ilk anlaşmasını imzaladı ve izleyen yıllarda çeşitli çayevlerinde performans sergiledi. Bazı kayıtları için radyo programlarında da eşlik ettiği üç muhteşem yorumcu, Santiago Devin, Ernesto Fama ve Fernando Diaz, ile çalıştı. Bu aşamada “T. B. C.” Ve “La guitarrita” tangoları ile başlayıp 14 Ağustos 1931’de “Una noche da garufa” ve  Ernesto Fama’nın seslendirdiği “Maldita” ile biten 48 kayıt gerçekleştirmişti.

1932 yılında Antonio Rodriguez Lesende, Di Sarli orkestrasına katıldı. Birkaç yıl sonra tam olarak bilinmeyen sebeplerden dolayı orkestrasını dağıttı ve Santa Fe bölgesinde yer alan Rosario’ya giderek bandoneonist Juan Cambareri ile küçük bir ekibe katıldı. Bunlar olurken Di Sarli’siz altılı (sextet) hala aynı isimle çalmaya devam ediyordu. Ekibin ismi daha sonra Orquesta Novel olarak değişti.

1938 sonunda orkestrasını yeniden toplamaya başlayarak 1939 Ocak ayında ilk kez Radyo El Mundo’da çıkış yaptı. Piyano ve rejide* Carlos Di Sarli; kemanda Roberto Guisado, Ángel Goicoechea ve Adolfo Pérez; bandoneonda Roberto Gianitelli, Domingo Sánchez ve Roberto Mititieri; ve kontrbasta Domingo Capurro vardı. Vokal ise daha sonra yerini Roberto Rufino’nun alacağı Ignacio Murillo’ydu.

11 Aralık 1939 yılında Victor kayıt stüdyolarına tekrar gelerek Roberto Rufino’nun seslendirdiği ‘Corazon’ ve ‘Retirao’yu kaydetti. Bu dönem onun en ihtişamlı dönemi oldu. Di Sarli – Rufino takımı tango tarihinde altın bir sayfa açtı. Hele fevkalade ‘Tristeza marina’ yorumu yok mu! Sonraları şarkıcı Carlos Acuña, kısa süreliğine, Alberto Podestá, Jorge Durán ve Oscar Serpa da ekibe dahil oldu.

Di Sarli büyük bir başarıya imza attı ve toplumun beğenisini kazandı. Önceki yıllarda daha çok bir müzisyen olarak bilinse de, 40’lı yıllar onu sanatının zirvesinde bir orkestra şefi ve besteci olarak gördü. 1919 dolaylarında bestelediği ilk tango ‘Meditacion’u hiçbir zaman kaydetmedi. Çalışmaları arasından türünün gerçek pırlantaları diyebileceğimiz ‘Milonguero viejo (Fresedo)’, ‘Bahia Blanca’, ‘Nido Gaucho’, ‘Verdemar’ ve ‘Otra vez carnaval’ önemli çalışmalarındandır.

17. yüzyıla dayanan İspanyol opereti. Kronik müzikli oyun. Solo ve koro şarkılarının yanı sıra konuşmayı da içeren danslara da yer verilir.

Pizzicato, yaylı çalgılarda tellerin yay yerine parmak çekişleriyle seslendirilmesi.

Sezen Yılmaz’a katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

Dj Sabri Güleç‘in Tangopedi için hazırladığı tandayı sizlerle paylaşıyoruz.

Exit mobile version